Kalkulator w zadaniach maturalnych z fizyki
Temat: Tabela funkcji.




Prędkość | 0,3c | 0,4c | 0,6c | 0,7c | 0,9c |
Erel/Eklas |



Prędkość | 0,3c | 0,4c | 0,6c | 0,7c | 0,9c |
Erel/Eklas | 1,07 | 1,14 | 1,39 | 1,63 | 3,2 |
Cechy | A | B | C | D | E | F |
Barwa | Fioletowa | Niebieska | Zielona | Żółta | Pomarańczowa | Czerwona |
λ, nm | 380-436 | 436-495 | 495-566 | 566-589 | 589-627 | 627-780 |
- a) W drugim wierszu zapisz długości fal. Przyjmij, że sinα≈tgα.
- b) Przyporządkuj odpowiednią barwę do danego fragmentu widma wpisując odpowiednią literę A-F.
y, cm | 10,0 | 14,5 | 15,0 | 17,5 | 19,0 |
λ, nm | |||||
A-F |





y, cm | 10,0 | 14,5 | 15,0 | 17,5 | 19,0 |
λ, nm | 400 | 580 | 600 | 700 | 760 |
A-F | A | D | E | F | F |


Dla wszystkich, którzy wolą obejrzeć i posłuchać jak korzystać z kalkulatora w zadaniach z fizyki, polecamy film z tym tematem na naszym kanale:
Temat: Średnia i rachunek błędu.
Podczas obliczania średniej arytmetycznej z wielu pomiarów, podanych w zadaniu, można przyspieszyć obliczenia za pomocą funkcji STAT lub STATYSTYKA. Jeszcze więcej zyskamy, kiedy w zadaniu należy obliczyć oprócz średniej, jej odchylenie standardowe lub błąd maksymalny. Jeśli dane są tylko dwie lub trzy zmienne, to oczywiście można policzyć średnią i błąd maksymalny nawet w pamięci. Funkcja ta staje się przydatna dla dużej liczby pomiarów. Oznacza to, że świetnie sprawdza się podczas obliczeń na pracowni fizycznej. My tę funkcję będziemy ćwiczyć, aby zmniejszyć ryzyko błędów w arkuszu maturalnym.
Dostajemy się do tej funkcji naciskając MENU, a następnie odpowiednią cyfrę (np. 2 w starszych kalkulatorach i 6 w nowszych). Kalkulator proponuje nam wiele opcji statystycznych (w obu moich wersjach kalkulatora jest ich osiem). Nas interesuje numer 1, opisany jako jedna zmienna (1-VAR).
Wciskamy odpowiedni numer i pojawia się tabela do uzupełnienia danymi. W nowszych wersjach kalkulatora mamy możliwość przypisania każdej danej częstotliwość (FREQ). Polecam ją wyłączyć na początku i stosować raczej na pracowni, gdzie pomiarów są dziesiątki. W arkuszu maturalnym raczej ich liczba nie przekroczy 15. Wyłączenie jest możliwe za pomocą SHIFT, następnie SETUP i na drugim ekranie ustawień pojawia się statystyka. Wybieramy opcję bez częstotliwości.
Po wyborze jednej zmiennej pojawia się pusta tabela za zmienną x. Wprowadzamy dane i każdą nową wartość zatwierdzamy =. Po zakończeniu wprowadzania wciskamy AC i następnie, w zależności od modelu kalkulatora, sekwencję przycisków, które wyświetlą nam szukane wartości. W starszym modelu będzie to SHIFT i przycisk STAT (nad 1-ką), natomiast w nowszym OPTN.
Nowszy model po wyborze obliczeń dla jednej zmiennej wyświetli wszystkie wartości. W modelu starszym wartości dostępne są pod trzema przyciskami. Oddzielnie wyświetla SUM (sumę danych), MinMax (minimalną i maksymalną wartość wśród danych) oraz VAR, gdzie znajdują się najciekawsze dla nas wartości: liczba pomiarów n, średnia arytmetyczna 𝑥̅, odchylenie standardowe próby Sx, odchylenie standardowe populacji σx.
Zanim zobaczymy jak to działa na przykładzie należy wyjaśnić co kryję się pod symbolami obu odchyleń i jak z nich wyznaczyć błąd standardowy. Wyznaczenie błędu maksymalnego jest najprostsze i od niego zaczniemy.
(1)
Przeszukujemy podane wartości, aby zapisać maksymalną i minimalną wartość pomiaru. Wstawiamy do wzoru na błąd maksymalny (1) i mamy szukaną niepewność pomiarową. Wyznaczenie błędu standardowego średniej wymaga użycia jednego z odchyleń standardowych.
(2)
(3)
Błąd standardowy średniej (4) ma taką samą postać licznika pod pierwiastkiem, ale w mianowniku jest iloczyn n i n-1. Oznacza to, że musimy albo zmodyfikować jedno odchylenie albo drugie.
(4)
Przećwiczymy użycie statystyki na jakimś prostym zadaniu z fizyki.
Zadanie. Na placu zabaw w parku znajduje się karuzela, na której kręcą się dzieci. Siedzący na ławce nieopodal bawiących się dzieci Piotr zwrócił uwagę, że można wyznaczyć częstotliwość średnią obracającej się karuzeli. Dokonał pomiaru czterech czasów jednego obrotu karuzeli.
T, s | 5 | 3 | 2 | 6 |
Oblicz, na podstawie pomiarów Piotra, częstotliwość średnią wraz z błędem standardowym.
Rozwiązanie: Uruchamiamy kalkulator i ustawiamy funkcję statystyki. Wybieramy jedną zmienną, a następnie uzupełniamy tabelę naszymi danymi. Każdą daną zatwierdzamy =. Po zakończeniu edycji tabeli wciskamy AC a potem OPTN. Wybieramy obliczenia dla jednej zmiennej i przepisujemy średnią oraz Sx
Wyznaczamy wartość błędu standardowego i zaokrąglamy go do pierwszej cyfry znaczącej.
Zapisujemy odpowiedź:
Przypominam, że średnia musi mieć taką samą dokładność co błąd.